Lagliga brott kräver ny lagstiftning – Rönnbäcken

SNF_20160322_Foto_Mats_HellmarkJust nu pågår Naturskyddsföreningens kampanj Lagliga brott kräver ny lagstiftning.

Idag på FN:s internationella Världsvattendag uppmärksammas ”Dagens brott: Dagbrott i Rönnbäck, Västerbotten.”

Vid Rönnbäcksnäset planeras tre nya nickelgruvor i dagbrott och gruvområde lika stort som Umeå. Det kommer bli cirka 100 miljoner kubikmeter bergrester över, som måste slängas på hög.

Konsekvenserna blir enorma. Gruvan hotar den biologiska mångfalden, kultur, samisk livsföring, matförsörjning, hälsa och vattenresurser. Där finns många sällsynta djur- och växtarter.

Planerna på gruvorna har väckt starka protester från samer, lokalt boende, turistföretagare och miljövänner.

– Till slut spelar det ingen roll vad man säger, så mycket är redan investerat och förväntningarna så uppblåsta. Hela upplägget med minerallagen är galet med miljöprövningen som kommer sist, säger Marie Persson, sametingsledamot och grundare av Stoppa gruvan i Rönnbäck.

Nickelpriserna på världsmarknaden har halverats de senaste två åren. Hösten 2015 beslöt exploateringsföretaget som startat projektet att övergå till annan verksamhet (inkasso…). Gruvtillstånden finns dock kvar. De såldes vid årsskiftet till Archelon AB. ”För vår del handlar det om en ren spekulation i stigande metallpriser”, säger företagets VD.

Situationen i Rönnbäck och på många andra platser beror på alltför svaga lagar. Dela gärna inläggen i serien Dagens brott och läs mer hur gruvpolitiken måste förändras: http://www.naturskyddsforeningen.se/lagliga-brott

Här kan man läsa öppet brev med uppmaning att avveckla koncessionerna i Rönnbäck: https://vasterbotten.naturskyddsforeningen.se/2015/11/16/oppet-brev-till-nickel-mountains-ledning-aktieagare-och-bolagsstamma/