Rovdjur i norra Sverige

Rapporten ”Rovdjur i norra Sverige” är en kunskapssammanställning om de stora rovdjuren, Björn, Varg, Järv och Lo, samt Kungsörn i norra Sverige. Innehållet behandlar djurens ekologi, de konflikter som finns omkring dem samt de mål som förvaltningen syftar till att uppnå. Rapporten som alla de nordliga länsstyrelserna står som uppdragsgivare till, har sammanställts av Länsstyrelsen i Västerbotten.

Klicka på länken för att ladda ned rapporten i sin helhet (pdf)

Rovdjur i norra Sverige – Förutsättningar, förekomst och förvaltning

En inledning till förvaltningsplanerna för de stora rovdjuren i Norrbottens, Västerbottens, Jämtlands och Västernorrlands län

Sammanfattning

”De stora rovdjuren är en del av den svenska faunan och ska finnas i så stora antal att de långsiktigt finns kvar i svensk natur. Samtidigt är rovdjurens effekter på sin omgivning – från människor till bytesdjur och miljöer – ofta kontroversiella. I norra rovdjursförvaltningsområdet påverkas framför allt renskötseln eftersom rovdjur ibland dödar och sprider renar. Andra som kan påverkas av rovdjuren är bl.a. jägare, biodlare, tamdjursägare, turistaktörer och enskilda människor som rör sig i skog och mark. Således för rovdjuren med sig olika nyttor och kostnader i de områden där de förekommer.

Den regionala rovdjursförvaltningen ska garantera att de stora rovdjuren har en gynnsam bevarandestatus i hela landet, samtidigt som de rovdjursrelaterade problemen för befolkningen ska minimeras. Det är länsstyrelserna som har huvudansvaret för den regionala rovdjursförvaltningen. Myndigheterna ska ha god kunskap om djurens antal och utbredning, de ska informera om rovdjuren, sätta upp mål för förvaltningen och bygga upp kunskap. Denna rapport avhandlar bakgrunden, förutsättningarna och utmaningarna för rovdjursförvaltningen i det norra rovdjursförvaltningsområdet, ett topografiskt varierat område större än halva Sveriges yta.”