Pressmeddelande: Tre finalister nominerade till miljöpriset Guldspoven

Naturskyddsföreningen i Västerbotten har i år inrättat ett nytt miljöpris som kommer att delas ut till en person som gjort en förtjänstfull insats för natur eller miljö i länet. Utmärkelsen har fått namnet ”Guldspoven” och är uppkallad efter Västerbottens landskapsdjur Storspoven.

Med detta nya miljöpris vill Naturskyddsföreningen i Västerbotten uppmärksamma de eldsjälar och lokala miljöhjältar som med driv och engagemang spelar en viktig roll i arbetet att skydda vår natur och skapa ett hållbart samhälle och framtid för kommande generationer.

Under hösten har allmänheten bjudits in att nominera till miljöpriset och av de nomineringar som kommit in har tre finalister valts ut av länsförbundets styrelse.

De tre finalisterna är:
Patrik Nygren, för stora insatser för bevarande av gammelskog och ett mångårigt engagemang för ekologisk odling.
Elisabeth Holmström, för ett långt och kreativt miljöarbete lokalt i Robertsfors kommun och i nätverket Kärnkraftsfritt Bottenviken.
Stefan Delin, för sitt mångåriga och idoga arbete till förmån för tornfalken.

Vinnaren av miljöpriset Guldspoven 2020 kommer att tillkännages vid en digital prisutdelning lördag 7 november kl 15.00. Alla är välkomna att delta vid det digitala mötet. För mer information se denna sida.

Om Naturskyddsföreningen
Naturskyddsföreningen är en politiskt obunden ideell miljöorganisation som sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter. Föreningen har cirka 226 000 medlemmar i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. I Västerbotten finns idag drygt 4 500 medlemmar som tillsammans vill förändra världen till det bättre.

Johan Granstrand
Ordförande länsförbundet, Naturskyddsföreningen i Västerbotten