Klimatanalys Norr ska kartlägga omställningen

I norra Sverige pågår en satsning som kan ge stor internationell klimatnytta. Något att vara stolta och hoppfulla inför men som också kräver snabba överväganden och väcker frågor och oro. Projektet Klimatanalys Norr ska, med stöd av expertis, visa på den samlade effekten lokalt av klimatomställningen och konflikter kring mark och elanvändning i kartmaterial och andra presentationer.

Naturskyddsföreningen Norrbotten har tillsammans med kretsarna i Skellefteå och Boden fått medel från Riksföreningen för projektet Klimatanalys Norr.
– Vi ska försöka peka på de problem den här satsningen ger direkt på plats, för att få fler att tänka till hur vi ska lösa dem eller komma fram till att vissa delar inte är lämpliga att genomföra, säger Jan-Erik Engman, Naturskyddsföreningen i Skellefteå, som ingår i styrgruppen för projektet.

Forskare varnar för att de enorma mängder grön el som behövs för de nya industrierna, exempelvis vätgasbaserad stålproduktion, inte räcker till. Miljöorganisationer varnar för att naturens mångfald, som är lika livsviktig att skydda, kan komma i kläm när allt måste gå så fort. Vilka blir villkoren för vindkraften och mineralutvinningen? Hur ska naturliga kollager i skog och mark bevaras? Hur stora blir utsläppen av metaller och andra föroreningar? Hur påverkas samhället i stort och den sociala hållbarheten? Svenska samernas riksförbund säger att utbyggnaden av vindkraft, gruvor, vägar och elnät hotar en viktig del av urfolkskulturen – renskötseln.

Ökat återbruk och återvinning samt smartare transporter mm har potential att mildra problemen, men att kartlägga dessa åtgärder ligger utanför detta projekt.