Nej till gruva i Fäboliden

Planerna på en gruva i Fäboliden i Lycksele kommun är nu stoppade. Mark- och miljööverdomstolen meddelade i mitten av mars att man inte beviljar prövningstillstånd till företaget Dragon Mining. (Källa: svt.se/nyheter/sapmi/)

Naturskyddsföreningen i Lycksele har varit tveksamma till gruvetableringen och har under flera år bevakat ärendet. De menar bland annat att en gruva i Fäboliden hade medfört stora konsekvenser för Öreälven. Ekosystemet i vattendraget skulle ha påverkas mycket negativt under många år. Styrelsen har skrivit insändare och lämnat in flera yttranden samt kompletteringar till MMD gällande ärendet.

Mark- och miljödomstolens slutgiltiga nej till gruvexploateringen är därmed ett glädjande besked, och vi vill tacka Naturskyddsföreningen i Lycksele för att ni kämpar och står upp för naturen!

Lär mer om Lyckselekretsens arbete här