Skogar med höga naturvärden i Robertsfors kommun

Naturskyddsföreningen i Robertsfors har med stöd från Rikskansliet och Länsförbundet i Västerbotten drivit ett omfattande projekt där de inventerat och kartlagt skogar med höga naturvärden i Robertsfors kommun. Projektet påbörjades 2018, i norra delen av kommunen och kompletterades med inventeringar i södra delen av kommunen år 2022.

Endast 0.8% skog i Robertsfors kommun är skyddad och det finns ett fåtal naturreservat. Kommunen är hårt exploaterad av skogsbruk och vindkraftsetableringar. Målet med projektet har varit att genom ett gediget inventeringsarbete kunna påvisa och kartlägga områden med höga naturvärden, med förhoppningen att det ska leda till frivilliga avsättningar, nya naturreservat samt att befintliga reservat görs mer tillgängliga för friluftsaktivitet.

Rapporten finns i sin helhet i Naturskyddsföreningen i Västerbottens forum, under ”filer”. Klicka sedan på ”Rapporter och projekt” för att komma till ”Inventerade skogar i Robertsfors 2022”. I projektrapporten ingår projektbeskrivningen (förord, metodik, beskrivning av de största skyddsvärda skogarna från inventeringarna, sammanfattande intryck från inventeringarna, samt 117 separata filer med inventeringsresultat från de olika områdena som inventerats). Rapporten och samtliga filer är öppna för allmänheten och du behöver inte vara medlem eller inloggad i forumet för att ta del av materialet. Du kan även ladda ner delar av materialet nedan.

Sammanfattning/projektbeskrivning:

För mer information om projektet, vänligen kontakta Naturskyddsföreningen i Robertsfors på e-post: Robertsfors@naturskyddsforeningen.se