Helg i Jokkmokk för gruvmotstånd

Vi bjuder in till två helger för att organisera ett starkare motstånd mot planerade gruvsatsningar. Vi vänder oss till er som är berörda av hot från gruvindustrin främst i Norrbotten och Västerbotten.

Antalet ansökningar för undersökningstillstånd har ökat explosionsartat senaste åren. För många av de nya gruvplanerna finns ett stort lokalt motstånd. Många känner sig dock handfallna på grund av att ansökningsprocessen är väldigt komplex och teknisk.

Syftet med helgen är att lära oss mer och nätverka med andra i en liknande situation för att bättre kunna stå emot den nya industrialiseringsvågen i norr. Fokus ligger främst på arbeta med yttranden och överklaganden kopplat tillståndsprocesserna.

Vi kommer att arrangera två helger under året. Under helgerna kommer ni att få möta sakkunniga inom olika områden som till exempel policyfrågor, miljöjuridik och gruvors negativa miljöpåverkan. Den första helgen är den 24-26 maj i Jokkmokk. Klara föreläsare är Diego Marin från den Europeiska miljöbyrån och författaren Arne Müller. Den andra helgen är planerad till hösten.

Inga förkunskaper krävs! Mer information och anmälningsformulär kommer inom kort. För att underlätta vår planering får du dock gärna anmäla ditt intresse redan nu.

Sprid gärna denna inbjudan vidare!

Varmt välkomna önskar Naturskyddsföreningen i Norrbottens län och Naturskyddsföreningen i Jokkmokk genom
Ida Jansson, Guilhem Moulin och Lotta Silfver