Northland – stackars Pajalabor!

Vi behöver metaller och både Norr- och Västerbotten är stora gruvlän. Även om det finns stora konflikter så sköts ändå de stora gruvbolagen väl. Och de ger en hel del jobb. Värre är det med alla som vill tjäna  snabba pengar på gruvor idag, när metallpriserna legat högt. Nu sjönk järnmalmspriset medan Northland håller på och bygger upp i Pajala. Då sprack kalkylerna, som de gjort för så många andra. Varför vill så många öppna gruvor här hos oss? – För att vi har malm i marken och för att det är väldigt ekonomiskt fördelaktigt att driva gruvor i Sverige. Men det drabbar stenhårt dels de människor som satsat på jobb och framtid i eller runt de nya gruvorna, dels den natur där man lovat sköta sina åtaganden, men så ”räckte inte pengarna” till miljöhänsyn, när det gick illa.

Vems är felet att det läcker metaller från Svartliden? Åklagaren har inte ännu lyckats bevisa att det hänger på den nerlagda gruvan. Vi länsbor och naturen får ta smällen vare sig vi kan eller ej! Och alltför många tror att det är bara fördelar med nya gruvor.